[bg|visie|1|200|random|1|#FFFFFF] |
De inrichting van de groepsruimten en de benaderingswijze van de kinderen zijn ontleend aan de opvoedkundige uitgangspunten uit de antroposofie, waar het geloof in de eigen, unieke ontwikkeling van ieder kind voorop staat. Ieder kind is uniek en heeft eigen talenten in zich. Opvoeden is de kunst van het herkennen van deze eigen talenten en de kunst om een klimaat te scheppen waarin kinderen zich kunnen ontplooien. |
De ontplooiing van sociale, kunstzinnige en ambachtelijke vermogens zijn
daarin even belangrijk als de ontwikkeling van intellectuele vermogens. Dit komt onder andere tot
uitdrukking in het volgende: - De dag verloopt volgens
een vast
patroon. - Het spelmateriaal is zo gekozen
dat de fantasie van het jonge kind
zich eraan kan ontwikkelen. - Er is veel aandacht voor de
jaarfeesten. - De aandacht voor de kinderen staat
voorop, waarbij regels en
structuur voor de nodige duidelijkheid
zorgen. Om ons pedagogisch aanbod zo goed
mogelijk af te stemmen op de
ontwikkelingsnoden van je kind
observeren wij regelmatig de
motorische, sociale, emotionele,
verstandelijke en taalontwikkeling
van je kind. Daarnaast evalueren we
regelmatig via de ZIKO- & ZIKO-Vo
methode het
welbevinden en de betrokkenheid van je kind. |